Δανέζικος σχεδιασμός - τότε και τώρα

σχέδιο κυριαρχεί στις αγορές επίπλων, αξεσουάρ, μόδας και φωτιστικών. Ποιο είναι όμως το μυστικό πίσω από αυτή την επιτυχία; Πρέπει να ευχαριστήσουμε τα παλιά κλασικά προϊόντα από τη χρυσή εποχή της δεκαετίας του '50 ή θα πρέπει να λατρεύουμε τις σύγχρονες μάρκες που έχουν επαναπροσδιορίσει το δανέζικο ντιζάιν με μια πινελιά καινοτομίας και εκσυγχρονισμού; Ας ταξιδέψουμε πίσω στο χρόνο και ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στην ιστορία του δανέζικου ντιζάιν.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, είχαμε επιτέλους τον χώρο να μαζέψουμε τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την κατασκευή. Ο σιδερένιος εναγκαλισμός του πολέμου στον κόσμο άρχισε να χαλαρώνει και νέες ιδέες ξύπνησαν καθώς η δημιουργικότητα βγήκε από την κρυψώνα της.

Οι Hans Wegner, Arne Jacobsen και Poul Henningsen είναι μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα που βγήκαν από εκείνη την εποχή του δανέζικου σχεδιασμού - και όλα τους τα σχέδια συνεχίζουν να κυριαρχούν μέχρι σήμερα. Εκείνη την εποχή, η ιδέα ήταν να παραχθούν συμπαγή έπιπλα που θα ήταν προσιτά στον γενικό πληθυσμό και που δεν θα έβγαιναν ποτέ από τη μόδα. Κλασικά έπιπλα όπως το Ant, το Y-Chair και το Egg ήταν δημοφιλή τότε, αλλά οι σχεδιαστές τότε μάλλον δεν φαντάζονταν ότι θα διατηρούσαν τη δημοτικότητά τους τόσο πολύ καιρό.

Ο Poul Henningsen σχεδίασε το πρώτο του δημοφιλές φωτιστικό PH το 1926, αλλά μόνο όταν κυκλοφόρησε το φωτιστικό PH5, το 1958, το φωτιστικό PH έγινε must-have για τους ανθρώπους σε όλη τη χώρα. Το φωτιστικό έγινε εξαιρετικά επιτυχημένο χάρη στο επαναστατικό σχήμα των σκιάστρων του, καθώς δημιουργούσαν ένα καταπληκτικό φως. Το δανέζικο σχέδιο έγινε συνώνυμο του μοντερνισμού και της λειτουργικότητας, κάτι που ήταν απίστευτα δημοφιλές στη μεταπολεμική εποχή, όπου οι άνθρωποι προσπαθούσαν να καταλάβουν πώς να απολαύσουν ξανά την απλότητα. Σήμερα τα φωτιστικά PH είναι απίστευτα δημοφιλή και τα συναντάμε σε σπίτια σε όλη τη χώρα.

Ομοίως, οι χειροποίητες ξύλινες φιγούρες που κατασκευάζει ο Kaj Bojesen βρίσκονται σε σπίτια σε όλη τη Δανία και έχουν αρχίσει να εισβάλλουν ακόμη και στη διεθνή αγορά. Ο Kaj Bojesen σχεδίασε το Monkey ως γάντζο για τα παιδικά δωμάτια και σήμερα η συλλογή προσφέρει μια σειρά από ζώα και άλλες φιγούρες.

Το μπλε και το λευκό δεν φωνάζουν απαραίτητα "Δανία" στο σύνολό τους, αλλά για μια συγκεκριμένη μάρκα το κάνουν! Η Royal Copenhagen είναι τρελά δημοφιλής, χάρη στον υπέροχο σχεδιασμό και την υψηλή ποιότητά της. Αυτή η βασιλική πορσελάνη πωλείται μαζικά σε καταστήματα σε όλο τον κόσμο.

Αλλά πίσω στα φωτιστικά σώματα! Υπήρξαν πολλοί καταπληκτικοί σχεδιαστές σε όλη την ιστορία του δανέζικου σχεδιασμού που έχουν προσθέσει τουλάχιστον ένα πρωτοφανές φωτιστικό στο βιογραφικό τους. Διαβάστε περισσότερα γι' αυτούς εδώ.
Η Le Klint είναι μια δανέζικη εταιρεία γνωστή για τα υπέροχα διαχρονικά φωτιστικά της. Εξακολουθούν να παράγουν τα σκίαστρα με το χέρι και οι απίστευτα ταλαντούχες και ευκίνητες "Πλισέ Κυρίες" διπλώνουν τα σκίαστρα με τη μεγαλύτερη ακρίβεια.

Ο αρχιτέκτονας Peder Vilhelm Jensen-Klint ήταν ο άνθρωπος πίσω από το πρώτο σταυρωτά πλισέ φωτιστικό σκίαστρο. Είχε σχεδιάσει ένα φωτιστικό από πέτρινο πετρέλαιο, αλλά του έλειπε η οθόνη. Προκειμένου να ολοκληρώσει την εμφάνιση, έβαλε σταυρωτή πτύχωση στο luminaireshade που τελικά δεν κατασκευάστηκε παρά μόνο 40 χρόνια αργότερα.

Ο άνθρωπος πίσω από το κλασικό κολάρο πιασίματος ήταν ο γιος του, Tage Klint. Το κολάρο είναι μια σημαντική λεπτομέρεια που εξακολουθεί να αποτελεί μέρος του κλασικού σχεδίου. Επιπλέον, ο Tage έχει σχεδιάσει μια σειρά από φωτιστικά σώματα στη συλλογή Le Klint. Μια δεκαετία αργότερα, ανέλαβε ο γιος του Jan Klint. Ήταν ένας οραματιστής επιχειρηματίας και ήταν αυτός που δημιούργησε το ταμείο που διαχειρίζεται την εταιρεία από το 1972. Το έκανε αυτό για να παρέχει ασφάλεια στους υπαλλήλους του και το ταμείο συνεχίζει να υποστηρίζει τους προηγούμενους υπαλλήλους, τους σχεδιαστές και τους αρχιτέκτονες.

Ο τρίτος γιος, Kaare Klint, ήταν ένας ταλαντούχος και σεβαστός αρχιτέκτονας, τεχνίτης και σχεδιαστής που επηρέασε τη δανέζικη βιομηχανία επίπλων με περισσότερους από έναν τρόπους. Η Le Klint επωφελήθηκε σε μεγάλο βαθμό από το ταλέντο του και το 1944 σχεδίασε το φωτιστικό σώμα Fruit (Le Klint 101), το οποίο είναι ένα από τα πιο δημοφιλή φωτιστικά σώματα της Le Klint μέχρι σήμερα.

Περιηγηθείτε στην επιλογή μας από Le Klint εδώ.



Ο Verner Panton ονομάστηκε από τον γενικό πληθυσμό αυτό, εκείνο και το επόμενο πράγμα όταν εμφανίστηκε τη δεκαετία του '60, μεταξύ άλλων "τρελός" και "καταναλώνεται από μια τρελή χρωματική παλέτα". Σε μια εποχή που σχεδιαστές όπως ο Arne Jacobsen και ο Hans Wegner κυριαρχούσαν με τα φυσικά υλικά και τα απλά σχέδιά τους, η εστίαση του Verner Panton στα τεχνητά υλικά και τις γρήγορες μεθόδους παραγωγής ήταν ανήκουστο φαινόμενο. Ο στόχος του να προσθέσει περισσότερο χρώμα στον κόσμο ήταν εξαιρετικά επιτυχημένος.

Ο Verner Panton σχεδίασε δωμάτια, φωτιστικά σώματα και έπιπλα, όλα με τα ίδια τρελά χρώματα και σχήματα. Η καρέκλα Panton Chair είναι μια από τις πιο διάσημες δημιουργίες του, χάρη στον τίτλο της ως το πρώτο έπιπλο από καλούπι. Έχει επαινεθεί σε όλο τον κόσμο.

Τα φωτιστικά του αποτελούν ένα δικό τους κεφάλαιο! Ο Verner Panton έχει σχεδιάσει μια σειρά από φωτιστικά, όπως τα Globe, Fun, Panthella, Flowerpot, Moon, Spiral και Wire.

Περιηγηθείτε στην επιλογή μας σε φωτιστικά σώματα Verner Panton εδώ.


Ο Arne Jacobsen γεννήθηκε το 1902 και έγινε αρχιτέκτονας το 1924. Μόλις πήρε το πτυχίο του, ξεκίνησε μια νέα πορεία εκπαίδευσης στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Δανίας το 1927. Η διαδικασία σκέψης του Arne Jacobsen ήταν καινοτόμος και καθοριζόταν από το αρχιτεκτονικό του υπόβαθρο και δεν άργησε να γίνει ένα από τα ανερχόμενα ξεκινήματα της ακαδημίας.

Τη δεκαετία του 1930, ο Arne Jacobsen έβαλε πραγματικά το όνομά του στο χάρτη και γεννήθηκε ένα νέο κύμα σχεδιασμού - γνωστό ως Διεθνής Λειτουργισμός - με πρωτεργάτη τον ίδιο τον Jacobsen. Καθώς περνούσαν τα χρόνια, ο Arne Jacobsen σχεδίασε ένα σωρό σπίτια στη Δανία και στο εξωτερικό, καθένα από τα οποία χαρακτηριζόταν από την απλή, λειτουργική και μοντέρνα έκφρασή του. Στα εμβληματικά παραδείγματα του έργου του Arne Jacobsen περιλαμβάνονται το δημαρχείο του Rødovre, η Εθνική Τράπεζα της Δανίας και το δημαρχείο του Århus.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '50, ο Arne Jacobsen άρχισε να εργάζεται πάνω σε σχέδια επίπλων και φωτιστικών, και είναι αυτή η περίοδος στην ιστορία του ως σχεδιαστής που παρήγαγε τα φωτιστικά AJ, Royal, Eklipta και Bellevue.

Μπορείτε να περιηγηθείτε στα φωτιστικά του Arne Jacobsen εδώ.
Ένας από τους νέους σχεδιαστές είναι ο Tom Rossau. Ο αυτοδίδακτος ξεκίνησε την καριέρα του στο υπόγειο του σπιτιού των γονιών του στο Fårevejle. Ξεκίνησε με LEGO και άλλα υλικά που έτυχε να έχει στα χέρια του, αλλά δεν άργησε να βρει το στυλ του και να αρχίσει να δουλεύει πάνω στο δέρμα. Ο Tom σχεδίαζε και έραβε ο ίδιος τα προϊόντα του, γεγονός που τελικά οδήγησε στο άνοιγμα ενός καταστήματος στην Κοπεγχάγη το 1997.

Από το 2004, ο Tom δουλεύει κυρίως με καπλαμάδες φυσικού ξύλου, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργήσει μερικά αξιοσημείωτα υπέροχα φωτιστικά σώματα! Αρχικά, τα φωτιστικά αυτά ήταν διαθέσιμα μόνο στο παλιό του κατάστημα στην Istedgade της Κοπεγχάγης, αλλά το 2006, τα TR4, TR5, TR6 και TR7 κυκλοφόρησαν σε ένα ευρύτερο κοινό στην έκθεση επίπλων της Κοπεγχάγης, όπου το TR7 έλαβε το βραβείο "Αγαπημένο του κοινού".

Περιηγηθείτε στα φωτιστικά του Tom Rossau εδώ.
Η εταιρεία σχεδιασμού Normann Copenhagen ιδρύθηκε από τους Jan Andersen και Poul Madsen το 1999. Η εταιρεία εδρεύει στο Østerbro της Κοπεγχάγης και κατασκευάζει έπιπλα, υφάσματα, φωτιστικά και αξεσουάρ για σπίτια σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία ξεκίνησε μικρή, λανσάροντας μόνο μερικά προϊόντα κάθε φορά, αλλά μετά την οικονομική κρίση οι δύο ιδιοκτήτες συνειδητοποίησαν ότι χρειάζονταν μια μεγαλύτερη συλλογή προϊόντων προκειμένου να διασφαλίσουν ότι η Normann Copenhagen θα ήταν ορατή.

Η συλλογή καλύπτει τα πάντα, από ανοιχτήρια κονσερβών των 2,50 ευρώ έως καναπέδες των 6000 ευρώ - και υπάρχει κάτι για όλους. Η Normann έχει επίσης κατασκευάσει πολλά φωτιστικά, όπως τα Amp, Bell, Norm 69 και Ikano, εδραιώνοντας πραγματικά τη θέση της στη βιομηχανία του σχεδιασμού.

Βρείτε την Normann Copenhagen εδώ.
Μέχρι σήμερα, το δανέζικο design καταφέρνει να εκπλήσσει και να παραμένει μπροστά από τις εξελίξεις, είτε πρόκειται για έπιπλα, είτε για φωτιστικά, είτε για αρχιτεκτονική. Το εμπορικό σήμα "Made in Denmark" είναι κάτι για το οποίο πρέπει να είστε υπερήφανοι - και ο κλάδος συνεχίζει να ανθεί! Τόσο οι παλιοί κλασικοί όσο και τα νέα σχεδιαστικά ταλέντα έχουν κάνει εκπληκτική δουλειά και το μέλλον φαίνεται λαμπρό. Ο δανικός σχεδιασμός ήταν και θα είναι πάντα ένα ασφαλές στοίχημα.